با توجه به ابتلای ۱۰۴ مورد کرونای آفریقایی و هندی در استان فارس و افزایش شمار شهرهای قرمز رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به قرار گرفتن شیراز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونایی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۹۷۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 04 July 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: براساس آخرین وضعیت ثبت شده در نرم‌افزار ماسک شمار شهرهای قرمز استان فارس رو به افزایش است به گونه‌ای که در حال حاضر 13 شهرستان داراب، زرین دشت، اوز، لارستان، گراش، خنج، لامرد، جهرم، خفر، کوار، کازرون، کوهچنار و قیروکارزین به رنگ قرمز درآمدند.

بر این اساس 7 شهرستان خرامه، سروستان، فراشبند، فسا، بوانات، خرمبید و رستم در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند. این وضعیت سبب تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های مرجع کرونا در شهر شیراز شده و بیمارستان پشتیبان نیز مجدد فعالیت خود را شروع کرده است. قرار گرفتن افراد در لیست انتظار بیمارستان‌ها برای بستری نشان از یک وضعیت بحرانی در استان دارد.

در همین راستا مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به قرار گرفتن شیراز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونایی ابراز نگرانی کرد و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کم شدن حساسیت‌ها نسبت به این مهم را دلیل اصلی این وضعیت دانست.

بر این اساس تا امروز 45 مورد بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته آفریقایی- برزیلی در شهرستان‌های شیراز، لامرد، لارستان، کازرون، سروستان، گراش و مهر و همچنین 59 مورد بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته هندی در شهرستان­‌های شیراز، کازرون، لامرد، مهر و نیریز شناسایی شده است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به شیوع نوع جهش یافته کرونای هندی، بر رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی در برابر این ویروس تاکید کرد.

شدت و سرایت‌پذیری بالای ویروس جهش یافته هندی سبب شده که هشدارها و تاکیدات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شود و در همین راستا لطفی از مردم استان خواست استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در تجمعات را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به کروناویروس در مراکز درمانی استان از آمادگی تمامی مراکز درمانی استان خبر داد و خواستار همکاری بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در مقابله با موج پنجم کرونا شد.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح محدودیت‌ها و آخرین وضعیت استان پرداخت. به گفته وی پیک پنجم کرونا بر اثر شیوع سویه هندی و آفریقایی این ویروس شکل گرفته و سرعت سرایت آن به مراتب بیش از گونه‌های قبلی است.

قاسم‌پور با بیان اینکه مردم باید برای حفظ سلامتی خود حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: بر این منظور محدودیت‌هایی برای کل استان و شهر شیراز در نظر گرفته شده که نخستین آن پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری توسط مردم است.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه یک که پیش از این لیست آنها اعلام شده مجاز به فعالیت هستند، در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو و در شهرهای زرد نیز مشاغل گروه یک، دو و سه مجاز به فعالیت هستند.

وی از اعمال محدودیت‌های ترددی در استان فارس نیز خبر داد که بر اساس آن در شهرهای زرد و نارنجی تنها ترددهای شبانه مشمول محدودیت می‌شوند اما در شهرهای قرمز نیز این محدودیت در ترددهای روزانه نیز برقرار است.

ممنوعیت آموزش حضوری، ممنوعیت تجمعات در فضای باز و بسته، دورکاری کارکنان ادارت بر مبنای رنگ شهرها از دیگر محدودیت‌هایی است که در استان فارس اعمال می‌شود و قاسم‌پور در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد.

همچنین جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه امکان پذیرش مسافر در استان به هیچ وجه وجود ندارد، گفت: تمامی تفرجگاه‌های استان تعطیل و چادر زدن در پارک‌ها نیز ممنوع است علاوه بر آن اماکن دولتی و اقامتگاه‌ها نیز حق پذیرش مسافر را ندارند و درصورت مشاهده با متخلف برخورد می‌شود.

قاسم‌پور همچنین از فعال شدن اکیپ‌های مجدد بازرسی برای نظارت بر فعالیت صنوف و حمل‌ونقل عمومی در سطح شهرهای استان فارس خبر داد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به گفته عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجموع از ابتدا تاکنون، 297 هزار 579 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده‌اند که هزار و 277 نفر از آنان هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به گفته وی در 24 ساعت گذشته چهار نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 جان باختند و بر این اساس تعداد جانباختگان کرونا در فارس از ابتدا تا امروز به چهار هزار و 831 نفر رسیده است همچنین حال 153 بیمار بستری در بیمارستان‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

 

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان به این بیماری به تفکیک شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به قرار زیر است: از مجموع 297 هزار و 579 مورد شناسایی شده، 132 هزار و 645 مورد مربوط به شیراز؛ کازرون نه هزار و 474 مورد؛ مرودشت هفت هزار و 505 مورد؛ ممسنی پنج هزار و 785 مورد؛ داراب پنج هزار و 416 مورد؛ فیروزآباد چهار هزار و 671 مورد؛ لامرد سه هزار و 981 مورد؛ آباده سه هزار و 839 مورد؛ کوه چنار سه هزار و 799 مورد؛ استهبان سه هزار و 411 مورد؛ کوار سه هزار و 371 مورد؛ اقلید سه هزار و 194 مورد؛ سپیدان دو هزار و 999 مورد؛ نی ریز دو هزار و 844 مورد؛ قیر و کارزین دو هزار و 706 مورد؛ فراشبند دو هزار و 533 مورد؛ زرین دشت دو هزار و 489 مورد؛ رستم دو هزار و 312 مورد؛ ارسنجان دو هزار و 160 مورد؛ زرقان دو هزار و 52 مورد؛ خرم بید هزار و 946 مورد؛ خرامه هزار و 824 مورد؛ پاسارگاد هزار و 806 مورد؛ مُهر هزار و 735 مورد؛ سروستان هزار و 167 مورد؛ بوانات هزار و 146 مورد؛ بختگان هزار و 96 مورد؛ بیضاء هزار و 54 مورد و سرچهان 632 مورد بوده و سایر مبتلایان نیز مربوط به دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان است.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار